Zrób to sam

Jednym ze sposobów na zmniejszenie wydatków jest wykonanie napraw, które potrafimy wykonać we własnym zakresie zamiast powierzać te prace innym, którzy oczywiście pobiorą stosowne, albo i nie 🙂 opłaty.

Tym wpisem chcę zachęcić Cię do samodzielnego wykonania czynności, które dotychczas powierzałeś innym, a być może byłbyś w stanie wykonać je sam. Nie zawsze potrzebne są do tego narzędzia do których nie masz dostępu, wystarczy umiejętne wykorzystanie tych narzędzi, które posiadasz albo masz do nich dostęp, oraz dysponować czasem, który możemy na ten cel przeznaczyć, być może rezygnując z bezsensownych zajęć, które nas tylko okradają.

Poniżej przedstawię wymianę wytartego wałka rozrządu oraz dźwigienek zaworów w samochodzie Corsa B bez demontażu głowicy. Nie będę się wdawał w szczegóły typu jakim kluczem w jakiej kolejności i jakim momentem dokręcać śruby, chodzi o zasadę, że można samemu. Zdecydowałem się na ten zabieg ponieważ chciałem zrobić to jak najtaniej, czego niestety u mechaników, którzy nie chcą się bawić tylko zarabiać nie da się osiągnąć.

Nie musisz zaraz naprawiać silnika w swoim samochodzie, w Twoim przypadku może to być pomalowanie sufitu, podwinięcie nogawek w spodniach, położenia glazury, ufarbowanie włosów, wymiana olinowania w swoim jachcie 🙂 i co tam tylko uważasz, że dałbyś radę wykonać.
Możesz w ten sposób pogłębić relacje z osobą, która będzie Ci pomagała – współmałżonek, dzieci, przyjaciel, znajomy.

Wymiana wałka rozrządu w Corsie B

Założenia miałem takie:

– wymieniam wałek, dźwigienki zaworów, uszczelkę pokrywy i pierścień uszczelniający wałek
– rozkręcam tylko to co jest niezbędne
– nie wymieniam niczego na zapas (pasek, napinacz, pompa itp.)
– nie kupuje żadnych narzędzi

Przeszukałem Internet czy ktoś nie opisał jak to zrobić, niestety nie znalazłem takiego opisu. Istotną dla mnie informacją było to, że taka operacja jest możliwa ale nie zalecana. I to mi wystarczyło, skoro ktoś to zrobił, to ja też znajdę sposób jak to zrobić. Przeznaczyłem na to dwa dni i nie spiesząc się dokonałem zamierzonej naprawy.

No to zaczynamy.

Podnosimy klapę zakrywającą silnik gdzie ukarze nam się taki mniej więcej widok

Na początku demontujemy aparat zapłonowy oraz filtr powietrza

002

następnie ściągamy pokrywę wałka zaworów, wtedy stwierdzamy czy diagnoza wymiany wałka rozrządu jest zasadna, u mnie wytarta była pierwsza krzywka od strony aparatu zapłonowego

003

za pomocą specjalistycznych narzędzi 🙂 wykonanych własnoręcznie z płaskownika, trzonka pozyskanego z młotka oraz nagwintowanego pręta M6 demontujemy dźwigienki zaworów nie było łatwo, jest to najtrudniejsza część prac do wykonania

004

odkręcamy podstawę aparatu zapłonowego dostając się do zabezpieczenia przytrzymującego wałek

005

odkręcamy dwie śruby zabezpieczenia

006

zabezpieczamy pasek rozrządu opaską do koła zębatego i demontujemy koło

007

zostało już nam tylko z uśmiechem na twarzy wyciągnąć stary wałek

008

Na drugi dzień wymieniłem pierścień uszczelniający

009

i w odwrotnej kolejności poskładałem silnik zakładając nowy wałek, nowe dźwigienki i nową uszczelkę pod pokrywę zaworów. Plan wykonany.

Podczas montażu dźwigienek pomagał mi mój syn, który oberwał w głowę prymitywnym narzędziem wykonanym z trzonka młotka, które wyskoczyło spod równie prymitywnej dźwigni. Poczyniłem zmiany polegające na wywierceniu w dźwigni otworów i wkręceniu w trzonek wkręta aby uniknąć podobnego wypadku,

011

ulepszone narzędzie spisało się tym razem doskonale.

010

Jak widzisz nawet wykonanie poważnej naprawy silnika można dokonać nie posiadając warsztatu, specjalistycznych narzędzi, a wystarczy tylko chęć, umiejętności i dobre przygotowanie się przez sprawdzenie czy komuś udało się już to zrobić.

Trzeba być naprawdę bardzo oryginalnym aby nie było już kogoś kto zrobił to co Ty chcesz zrobić. Więc poszukaj sposobu jak to zrobić i zrób to. Powodzenia.